A Transzalpin, közismertebb nevén a Király útja Erdélyt és Olténiát köti össze a Fehér megyei Szászsebes és a Gorj megyei Novaci között . A Sebes folyó völgyében a Zsil- és az Olt-völgyével párhuzamosan fut, majd az Oasa tó mellett halad el.
Obarsia Lotrului-nál keresztezi a 7A jelű Petrozsény–Voineasa–Brezoi utat.
Erdély felől elhagyva a Maros folyó völgyét Szászsebes irányába haladunk.
Az útnak ezt a szakaszát nyugaton a Kudzsiri havasok, keleten pedig a Szebeni hegység hátárolja.
A Sebes patak mentén kanyarog az út, Obarsia Lotrului felé.
Folytatjuk utunkat a lenyűgözően
szép Sebes völgyébenSzinte észrevétlenül elhaladunk a Péterfalvi tó, az Obreja tó, Bistra tó mellett.
Végül elérjük az Oasa tó völgyzáró gátját.
A Sebes völgyében létesített tavak közül az Oasa a legnagyobb.
Itt érdemes megállni, körültekinteni.
A tó víztükrének a felülete 454 hektár.
A tárolt átlagos vízmennyiség 136 millió köbméter.
A gát magassága 91 méter.
Az Oasa tó vizének energiájával működik a Gilceag erőmű, Ezt
egy nagyon stabil, kristályos szerkezetű hegy gyomrában
helyezték el.
Az erőmű központját egy 300 méteres alagút köti össze a külvilággal.
Az útépítés nem volt gyerekjáték, több helyen szélesítettek, de mélyítettek is.
Az útvonal mentén a hegyet több helyen ásni kellett és robbantani.
A felújítási munkálatok 2009-ben kezdődtek.
Elképesztően szép az út! Fenyők, és páfrányok között kanyargott egyre felfelé.
Erdély határán az út első szakasza eléri a legnagyobb magasságot
Egy ideig az erdőben szerpentinező úton haladunk lefele, majd egy kis idő múlva megérkezünk a Lotru völgyébe.
Obarsia Lotrului-nál az útunk keresztezi a DN7A nevezetű nemzeti útat amin 1,5 km-t haladunk Nyugati irányba.
A petrozsenyi eltérőnél ismét Dél felé vesszük az irányt.
Innen kezdődik az út izgalmas szakasza ami a Páring hegységen halad át.
A Lotru völgyében a tengerszint feletti magasság 1346 méter.
Most az erdőben szerpentinező úton haladunk felfele.
Körülöttünk fenyvesekkel boritott hegyek.
Egy kis idő múlva kitárul elénk a Páring hegység vonulata.
Itt már több mint 1600 m felett járunk.
Átléptük a fenyő erdők felső határvonalát.
Föld és ég között, ez már a felhők birodalma.
Az út több helyen még szinte fekete aszfaltcsík formájában egyre emelkedik.
Nem marad más hátra mithogy kövessük az útat a Muntinu hágóig (2103 m).
A látvány csodálatos, de beszéljenek a képek, és közben idézzük fel a Transzalpin útvonal történetét.
A Transzalpin 1935 óta járható, II. Károly király idején kövezték ki.
A második világháború idején a németek rendbe hozták háborús célokra.
A második világháború után nem használták.
A felújítására nem gondolt senki.
A közúti forgalom elől egy idő után teljesen lezárták.
Több mint hetven éven keresztül az út használhatatlan volt.
Az Autópályákat és Autóutakat Felügyelő Országos Vállalat 2008 -ban pályázatot írt ki az útszakasz felújítására.
A 385 millió eurós munkát a Romstrade vállalat nyerte el.
Kiszámíthatjuk, hogy kilométerenként 2,6 millió euróért dolgoznak.
Az aszfaltozási és korszerűsítési munkálatok 2009-ben kezdődtek.
A kiírás és a munkálatok megkezdése jókora vitát váltott ki.
Akkoriban az robbant be a köztudatba, hogy 400 millió eurót fizetnek egy olyan útért, amiről senki sem hallott.
Az építő úgy gondolja, hogy 2011-es év végére pontot tesznek a munkára.
Már csak 6 kilométer távolságra vagyunk az Urdele hágótól.
Az út folyamatosan, és meredeken lejt lefele.
Mostanig az autó motorja keményen dolgozott.
Itt már a fékek a legfontosabbak.
A Kiráy útja nem való a gyenge idegzetű sofőröknek.
Nagyon sok helyen még hiányzik a mellvéd, és elég veszélyesnek látszik az út, főként ködben vagy esőben.
Néhány évvel korábban még járhatatlan erdei útnak volt besorolva, és ma a leglátványosabb országút.
Közben leereszkedtünk 1973 méterre.
Előttünk az Urdele hágó és a csúcs.
Szerpentineken kanyarogva közvetlenül a felhők alatt járunk.
Lent az Urdele forrásánál mégsüt a nap
Majd újra kisüt a nap.
Eddig a Transzfogaras nevezetű út volt Románia legmagasabb pontjain kanyargó aszfaltozott út.
A mostanáig DN 67c-ként
emlegetett erdei út kiépítése után a 103 méterrel magasabban fekvő Transzalpina veszi át a helyét.
Hatalmas vattaszerű felhőzet, tiszta kék égbolt.
Körülöttünk a végtelen hegyvonulat. Ez gyönyörű !
A felszálló köd mögül a völgyben előbukkan Ranca az első település.
Itt a juhnyájak 2000 méter magasan legelnek.
Utunk lefele a Papusa csúcs alatt halad Ranca felé.
Rânca tulajdonképpen nem létezik közigazgatási egységként.
A Transalpina úton kívül – ami országút – gyakorlatilag nincs aszfalt a településen.
Az épületek egy szinttől akár 5-ig is eljutnak, a stílust illetően pedig sokszor óriási eltérések vannak.
Ranca nyáron is érdekes vakációs célpont, télen viszont – a helyiek elmondása szerint síparadicsom.
Helyenként teljes zónák épülőben vannak, a teherautók délről folyamatosan hozzák a téglát és egyéb építőanyagot.
Ranca akkor kezdett kiépülni, amikor egy PHARE-2006-os pályázatból feltettek egy víztározót a hegytetőre (kb. 1800 méter magasságba).
Mostanra saccolásom szerint már több száz ház, szálló, panzió épült ki.
Itt minden második ház szállodaegységként működik,
A napi fáradalmak után a lenyugvó nap utolsó sugaraival mi is pihenni tértünk.
Másnap csodálatos reggelre ébredtünk.
A reggeli nap fényében gyönyörű látvány volt a Páring hegység.
Sikerült reggeli fényben lefényképezni az Urdele hágót.
A napsütötte Cerbu tetőt.
A fenyvesek között gombaként szaporodó házakat.
Ranca , háttérben mai uticélúnk a Papusa csúcs.
A Parang hegység alpesi szépségű hegyvonulat.
Itt az út közel 2200 méterre kígyózik fel és lélegzetelállító szépségű tájakat láthatunk.
Ranca helyseg közvetlen közelében, a piramis alakú csúcs a Papusa.
A csúcsra hátulról is fel lehet mászni, ez nem nehéz túra.
Lentről nézve a csúcs nem tűnik magasnak, sem meredeknek.
A sífelvonó közelében egy forrás mellett lehet parkírozni.
Ranca még egészen közelről látszik.
Mindenki tetszése szerint válassza ki a követendő útvonalat.
Ha felnézünk pár méterre tűnik a csúcs és a kék ég.
Más szögből látszik, hogy még sokat kell mászni.
Csak sziklák, és kövek, egy-egy elszáradt fűcsomó.
Még madarak sincsenek ezen a tájon.
Szikláról sziklára lépkedve haladunk..
Mászás közben jól esik egy kis pihenés.
A távolban alig láthatóak Ranca épületei.
Hirtelen a szél arrébb fújja a felhőket. Feltárul a hegyoldaloldal és a szakadék.
A magasságmérő már 2103 métert mutat.
Még egy kevés kapaszkodás a sziklákon, és elérjük a csúcsot.
Ha sikerült ide feljutni nem lehet betelni a látvánnyal.
A Papusa 2136 méter magas csúcsán.
Itt van mit fényképezni ha éppen nincsen köd.
Gyönyörködünk a csodálatos hegyvonulatokban.
Az út lefele nem fárasztó, de fokozott figyelmet igényel.
Ebben a magasságban a növényeknek mindössze két-három hónapjuk van növekedésre,virágzásra, és magképzésre.
Ez az időszak lenyűgöző virágpompával ajándékoz meg minket.
Egy szál vadvirág többet mond mint egy virágos mező.
Lefelé haladunk , de itt még sziklásabb a hegyoldal.
Lassan a sziklákból kövek, a kövekből kavicsok, a kavicsokból poros földút, majd újra aszfalt lett.
Szerintünk a Transzalpin utvonal megérdemli a KIRÁLY útja elnevezést.
Ugyanis bármere nézünk a kilátás királyi.
Visszatekintve az Urdele csúcs felé, szürke felhők körgyűrűvé alakított csapata vette körül,
A Papusa oldalában szépen sütött a nap.
A Transzalpin út széléről letekintünk a mélybe.
Kőmosás és sziklás hegyoldalak.
A völgyben erdei utak láthatóak.
Elhagyva Ranca-t és Novaci fele haladva bárhol állunk meg a táj gyönyörű!
Hatalmas parkoló a hegytetőn a Cerbu televíziós átjátszó állomás közelében.
Novaci fele ereszkedve a távolban a hegytetőn jól látható a Cerbu nevezetű rádió-tv átjátszó/erősítő állomás.
Ranca-tól Novaci-ig az út tökéletes aszfaltburkolat, az alacsonyabb szakaszokon már a korlát is fel van szerelve.
Novaci városában valószínű, hogy csak hanyagságból de tévesen tájékoztatják a gyanútlan turistát.
Alkonyat a Parang hegységben.
Naplemente után szépen kirajzolódnak az Urdele hágó körvonalai.
Másnap reggel a távolba nézve, kerestük a hegycsúcsot mely felhőbe burkolva még pihent.
Valószínű azért, hogy azok akik csak innen szemlélik nehogy meglássák a tetejét.
De az Urdele csúcs nem óhajtotta felhőruháját levetni
Mi úgy döntöttünk, hogy újra megnézzük. Miután megittunk még egy kávét a Muntinu hágon 2103 méter magasságban, elindultunk Erdély irányába.
Remek útleírás.. jó fotók...
VálaszTörlésGyönyörű helyeken jártatok. Nagyon szép képeket készítettetek mindketten, nem győztük csodálni.
VálaszTörlésÜdv!
VálaszTörlésEz remek túra lehetett kedves Attila!
Gyönyörű, vadregényes, mesébe illő a táj, amit a remek fotók hűen tükröznek! Kedvet is kaptam ehhez az úthoz, ha tehetjük az idén meg is nézzük!
Esetleg egy-két gyakorlati tanácsot kérhetnék, pl. hol érdemes megszállni, étkezni, mire kell fokozottan vigyázni?
Ez a bejegyzés komolyan megihletett és csak gratulálni tudok hozzá!
Előre is köszönöm a választ!
Üdvözlettel:
Szatmári Zsolt
Kedves Zsolt!
TörlésKöszönöm az elismerő sorokat. Próbáltam bemutatni a Transzalpin utat, de ez lehetetlen. Erre a fényképezőgép nem képes ezt látni kell.Kerékpárral lehet " nyomni a pedált" a közel 2000 méteres szintkülömbség leküzdésére.
Gondolom, hogy a hegyvidéki útvonalak problémáiról nem kell írjak( Mindenre fel kell készülni) Éveken keresztül itt Székelyföldön is tartottam magam az alapszabályhoz: "A hegy erős, Te pedig gyenge vagy" .Az útvonal közel 100 km-es szakaszán nem található település.Szálláslehetőség Szászsebes után,az Oasa tónál, és az Urdele hágót elhagyva Ranca üdülőhelyen van. Rancán interneten keresztül is lehet foglalni helyet.
A 2013- as évre is kívánok sok jó és kellemes túrázást.
Szerencsés útat!!!!!!!!!!!!
Üdvözlettel
Csedő Attila
Nagyszerű "útmutató", gratulálok és köszönöm. Előd.
VálaszTörlés