A hajdani Udvarhely
megye és Székelyudvarhely bekapcsolása a Kárpát-medencei vasúthálózatba ifj.
Daniel Gábor és Ugron Gábor Udvarhely megyei országgyűlési képviselő segítségével valósult meg.
A Bethlen Gábor utcában hirdető tábla figyelmeztet:
A Héjjasfalva–Székelyudvarhely-vasútvonal
és a székelyudvarhelyi állomás 125 éves.
A székelyudvarhelyi állomás 125 éves múltjáról a Haáz Rezső
múzeum március 15-én, pénteken időszakos kiállítást rendezett.
A helyi vasútállomás jelenlegi tulajdonosa nem járult hozzá
a szervezők által tervezett emléktábla elhelyezéséhez az épületen.
Az
ünnepi megemlékezést a vasútállomás előtti téren tervezték március
15-én délelőtt 11 órakor.
Az utolsó pillanatban született döntés értelmében, beengedték az ünneplöket a váróterembe.
Az időszakos kiállításon a kölcsönzött korabeli
fényképeken elevenedik meg a székely gőzös 125 éves története.
A kiállítást Miklós Zoltán a Haáz Rezső múzeum igazgatója nyitotta meg.
A vasútvonal építésének történetét Dr. Gidó
Csaba történész ismertette.
Az előadásból és a kiállított fényképekből a megjelentek megismerhették a vasútvonal építésének fontosabb mozzanatait.
Több tervet készítettek arra nézve, hogy hol és milyen
legyen a vonatállomás
Az építkezés kivitelezésére, Budapesten kötöttek
szerződést egy Kutlánya János nevű vállalkozóval.
1887 tavaszán kezdték meg, az építkezést.
Az építkezésen a székely mesteremberek mellett olasz és
magyarországi, munkások is dolgoztak.
1888.
március 7-én a magyar kormány szakemberei beutazták a vasútvonalat és engedélyezték a vasútvonal megnyitását.
A székelyudvarhelyi indóház előtt is népes közönség
ünnepelte a vonat befutását. A gőzmozdonyra kapaszkodva Ugron
Gábor és az építkezési vállalkozó látható, a másik oldalán az egyenruhás
férfi valószínűleg az első állomásfőnök.
A helyi érdekeltségű vasútvonalat, forgalmi szempontból a MÁV segesvári osztálymérnökségének az irányítása alá rendelték.
Időközben
a vasút a román állam tulajdonába került. A síneket meghosszabbították a
hatvanas-hetvenes években a szállítás megkönnyítése végett az ipari zóna
irányába.
A Román Vasúti Társaság 2006-tól bérbe adta a szárnyvonalat a magánvállalkozásnak.
A brassói székhelyű Keolis , később Regiotrans 2006 szeptemberétől vette át a vasutat, az első modern, francia gyártmányú szerelvény október 5.-én érkezett Székelyudvarhelyre.
Még látható a régi raktárépület a vasútállomáson.
Különleges vasútállomása van Székelyudvarhelynek. Ha idegen, magyarul nem tudó látogató érkezik a városba, hirtelen nem tudja hová is érkezett.
" Odorhei " nevezetű helyiség nem található Románia hivatalos település jegyzékében.
Napjainkban sokszor hangoztatják hogy a törvényt tiszteletben kell tartani, "de nem mindenkinek"!
Székelyudvarhely ma is vasúti végállomás. Ha Segesvár irányába utazunk megvásároljuk a jegyet a pénztárnál, és nemzeti öntudattal elolvassuk a csak román nyelvű, de piros-fehér- zöld kiemelésű utazási tájékoztatót.
Napjainkban sokszor hangoztatják hogy a törvényt tiszteletben kell tartani, "de nem mindenkinek"!
Székelyudvarhely ma is vasúti végállomás. Ha Segesvár irányába utazunk megvásároljuk a jegyet a pénztárnál, és nemzeti öntudattal elolvassuk a csak román nyelvű, de piros-fehér- zöld kiemelésű utazási tájékoztatót.
A Székely Gözös helyén az állomáson látható szerelvény mindössze
két kocsiból áll.
A
vezetői fülke a kocsik első részében van, de csak Székelyudvarhelyen biztos, hogy balra indul.
Másfél óra, maximum 60 km/óra végsebesség, a motorvonat megérkezik a segesvári állomásra.
Segesváron még látható a XIX. század egyik legjelentősebb technikai találmánya a gőzmozdony.
Az elmúlt 125 évben a vasútvonal fejlesztéséről és
továbbépítéséről Gyergyószentmiklós vagy Csíkszereda irányába több terv
is született már 1888-tól, azonban erre soha nem került sor.
A székely gőzös 125 éves múltjáról egy háromnyelvű
információs táblát helyeztek el az állomás előtti parkban.
Vajon hol van a 125 éves SZÉKELY GŐZÖS ?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése