2017. szeptember 19., kedd

Elek Apó szülőfőldjén. KISBACON



 



Kisbacon, Erdővidék északkleleti részében, Nagybacon és Magyarhermány között fekszik.



A falu a Barót patak két partján fekszik.


Tengerszínt feletti magassága 524 méter.


1567-ben Kws Baczon néven szerepel 4 kapuval.




1786-ban 114 személy lakott a faluban.


1867-ban már 555 személy lakott a faluban.


1910-ben a lakosság létszáma 760-ra növekedett.


A 2011-es népszámlálás adatai szerint 499-en laktak a faluban.


A falu lakóinak a megélhetést az állattenyésztés,...



... és a növénytermesztés biztosítja


Hol volt, hol nem volt,  hetedhét országon innét, az Óperenciás tengeren túl. mert ha nem lett volna nem is mesélhetném!..


Volt egyszer Kisbaconban egy nagy mesemondó Benedek Elek.


A kisbaconi iskola épülete.

Az iskola a falu híres szülötte Benedek Elek nevét viseli.


Benedek Elek volt a magyar gyermekirodalom egyik megteremtője.


Elek Apó népe!


A templom mellett látható a világháborus emlékmű.


Az angyal és a székely zászló.



Az 1793 és 1798 között épült református templom.




A református templom szomszédságában látható a Benedek-kert.


Benedek Elek emlékének őrzője a kisbaconi házban berendezett múzeum.


A földszintes ház oszlopos tornácának timpanonjában a Mari név olvasható.


 Az épületet az író születésének 110. halálának 40. évfordulója alkalmával avatták emlékházzá.




Itt a késő klasszicista stílusban épült Mari-lak-ban írta Bendek Elek műveinek nagy részét.


Itt szerkesztette a két világháború közötti Erdély egyetlen magyar nyelvű gyermeklapját, a Cimborát.


Az emlékkiállítást a gyűjtött anyagból, két szobában,...


...a nagy ebédlőben és a belőle jobbra nyíló....



...oldalszobában rendezték be.


Az ebédlőteremben vannak kiállítva a régi családi fényképek, levelek és kéziratok.

Itt találjuk az évszázados kiadású régi mesekönyveket.


A jobbra nyíló kisebbik szobában, Benedek Elek dolgozószobáját láthatjuk,


...benne az eredeti íróasztal, mindazokkal a tárgyakkal, melyek annak idején is ott voltak.


 A kert felső részének egyik felében fenyő, a másikban lombhullató fák kerültek.


A parkot és sétányokat rövid versikék mutatják be.


A Barót pataka



Élettörténetét, maga Benedek Elek írta meg az Édes Anyaföldem című regényében.


A kisbaconi temetőkert.





"...Óh, áldott föld, szent sírhalom,
Szálljon reád csend, nyugalom,
S hogyha pályám megfutottam
Én is itten nyugodhassam."



Benedek Elek: Kisbaconi temetőben




Elek apó és felesége sírja.


„ Jézus tanítványa voltam,
 Gyermekekhez lehajoltam,  
A szívemhez felemeltem,  
Szeretetre úgy neveltem.”
-/-

„Ahová te mégy, odamegyek, ahol lakol ott lakom.
A te néped az én népem, a te Istened az én Istenem.
Ahol meghalsz, ott halok meg és ott temettetem el.”






„Nagy lelki örömmel hallom, hogy könyvem a családos házak kedves barátja s az iskolai oktatásnak segítőtársa lett: hogy nagyok és kicsinyek gyönyörűséggel és haszonnal olvassák. A magyar népé ezért az érdem elsősorban. Az ő lelkének kincsei e mesék. Én csupán a nép mesemondó fia vagyok.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése